Zdravé ptáče dál doskáče – článek Educa
Jak by se vám líbilo ráno vstát, protáhnout se a zjistit, že vás nic nebolí? Přijde vám to jako utopie? Pro fyzioterapeutku Janu Slusarčukovou a pedagožku Šárku Chvojkovou je to výzva. Mise. Cíl. Recept, jak dosáhnout „dospělosti bez bolesti“ si podle nich žádá tři základní ingredience: čas, trpělivost a spolupráci.
A tak se zrodil jedinečný program zdravého dětského pohybu UdržSe, který prostřednictvím zážitkového workshopu učí hravou formou pedagogy i rodiče kvalitnímu pohybu našich nejmenších. Tak honem, je čas otevřít kreativní sešit, otočit první dílek pohybového pexesa a rozezpívat se – zážitkový workshop UdržSe právě začíná!
Ale vezměme to hezky popořadě. Kde se vůbec vzala idea UdržSe? Jedno dávné byznysové pořekadlo praví: „když ti něco chybí, tak to vytvoř. Což byl případ i Jany Slusarčukové, když se jí fyzioterapeutická ambulance začala povážlivě plnit pacienty, které vzhledem k jejich věku ještě nic nemělo bolet, trápit ani omezovat. Děti přece mají být pružné, ohebné a prakticky neunavitelné, a přitom je trápily dlouhotrvající bolesti při sportu, a co hůř i při obyčejných každodenních pohybech. Podobně jejími dveřmi jednoho dne prošla se synem i Šárka Chvojková, učitelka v mateřské škole. zkušená fyzioterapeutka, která pracovala a pracuje s dětmi celého spektra pohybových omezení, neměla tedy problém vybrat sadu jednoduchých, a přitom efektivních cviků. Důležité ovšem bylo vybrat takové, které se snadno naučí jak učitelky v mateřských školách, tak i rodiče. Umění aktivně rozpoznat a efektivně odladit vznikající vadu je však úkol, na který rodiče, pedagogové, pediatři a vlastně ani fyzioterapeuti sami nestačí. Proto je v celém konceptu důležité, aby táhli za jeden provaz. A stejným směrem. Spolupráce fyzioterapeutky a pedagožky perfektně obeznámené s prostředím, možnostmi a programy mateřských škol dala vzniknout propracovanému programu a úžasným pomůckám pro jeho naplňování. Udrž se aneb bez bolesti k dospělosti je komplexní pohybový plán, který na nejčastější vady ve vývoji našich nejmenších upozorňuje, učí je odhalit, ale především jim předcházet. Inspiruje rodiče i pedagogy k pravidelnému pohybu, který je hravý
a kvalitní zároveň. Protože prevence je vždycky lepší (a snazší) než léčba. UdržSe má své webové stránky, účet na Facebooku a Instagramu, a především i svůj kanál na YouTube, s přístupem k více než třiceti instruktážním videím. To ale není zdaleka všechno… Program UdržSe je propracovaný nejen z hlediska fyzioterapeutického, ale jeho jedinečnost tkví ve spojení s pedagogickou metodikou. Klíčovou částí programu je dvoudenní workshop pro skupiny pedagogů a jeho jednodenní varianta pro rodiče. Během něj si účastníci zopakují a prohloubí vybrané informace z fyzioterapie, naučí se, jak správně rozpoznat a korigovat chyby při Slovo dalo slovo a z obou dam, maminek podobně starých dětí, se staly kamarádky sdílející společný problém. A protože ani jedna z nich nemá v povaze problémy přehlížet, ale naopak je řešit, pustily se do toho.
Jak říká Jana: „Už nás nebavilo potkávat v naší praxi děti s vadným držením těla, asymetrií či bolestí, která je omezovala v milovaném sportu nebo běžném každodenním životě. Tyto problémy přitom často pramenily z kdysi banální chyby v dětském vývoji, kterou šlo velmi jednoduše a rychle odstranit v raném věku. Ve školkách a školách jsem postrádala jasný plán a relevantní, aktuální informace, jak se s dětmi vhodně a kvalitně hýbat tak, aby k těmto chybám ideálně vůbec nedocházelo.“
Proč právě UdržSe? Protože právě pohyb udržuje dětský vývoj v tom správném tempu. Drží krok s jeho potřebami a pomáhá mu posouvat se dál. Takový pohyb ale musí být kvalitní, aktivní a zábavný. Takový, který ho udrží ve zdraví a kondici.
www.udrzse.cz
Inu, postrádaly plán, tak jej společně (a s celou skupinou dalších specialistů) vytvořily. Jana je zkušená fyzioterapeutka, která pracovala a pracuje s dětmi celého spektra pohybových omezení, neměla tedy problém vybrat sadu jednoduchých, a přitom efektivních cviků. Důležité ovšem bylo vybrat takové, které se snadno naučí jak učitelky v mateřských školách, tak i rodiče.
Umění aktivně rozpoznat a efektivně odladit vznikající vadu je však úkol, na který rodiče, pedagogové, pediatři a vlastně ani fyzioterapeuti sami nestačí. Proto je v celém konceptu důležité, aby táhli za jeden provaz. A stejným směrem. Spolupráce fyzioterapeutky a pedagožky perfektně obeznámené s prostředím, možnostmi a programy mateřských škol dala vzniknout propracovanému programu a úžasným pomůckám pro jeho naplňování.
Udrž se aneb bez bolesti k dospělosti je komplexní pohybový plán, který na nejčastější vady ve vývoji našich nejmenších upozorňuje, učí je odhalit, ale především jim předcházet. Inspiruje rodiče i pedagogy k pravidelnému pohybu, který je hravý a kvalitní zároveň. Protože prevence je vždycky lepší (a snazší) než léčba.
UdržSe má své webové stránky, účet na Facebooku a Instagramu, a především i svůj kanál na YouTube, s přístupem k více než třiceti instruktážním videím. To ale není zdaleka všechno…
Program UdržSe je propracovaný nejen z hlediska fyzioterapeutického, ale jeho jedinečnost tkví ve spojení s pedagogickou metodikou.
Klíčovou částí programu je dvoudenní workshop pro skupiny pedagogů a jeho jednodenní varianta pro rodiče. Během něj si účastníci zopakují a prohloubí vybrané informace z fyzioterapie, naučí se, jak správně rozpoznat a korigovat chyby při cvičení, sezení, stoji a chůzi. Vyzkouší si a naučí se vybrané cviky a k tomu si zahrají jedinečné pohybové pexeso, které dětem i dospělým pomáhá připomenout si doporučené cvičení. Detaily cviku a jeho korektní provedení jsou pak k osvěžení prostřednictvím autentických videí.
Pedagogický den workshopu začíná krátkým připomenutím pozic a cviků, tentokrát složených do krátkých sestav s využitím didaktických karet. Probírá se, jak přirozeně a jednoduše lze začlenit pohybové návyky do aktivit ve školce (uvnitř i venku). Pro učitele a učitelky je připravena i motivační pohádka a písnička s využitím základních cviků a propojením do vzdělávacích bloků. Diskutuje se také o zkušenostech ze vzájemné spolupráce pedagoga a rodiče. Program má za
sebou pilotní běhy v reálném prostředí, takže je obohacen o zpětnou vazbu z praxe v mateřské škole. Celou dobu workshopu je otevřený prostor pro dotazy, vzniká nesmírně přátelské prostředí pro komunikaci a vzájemnou podporu účastníků.
Termíny plánovaných workshopů jsou snadno k nalezení na webu udrzse.cz.
Kromě propracovanosti metodiky z pohledu fyzioterapeutického a pedagogického je pro přijetí dětmi (a nakonec i dospělými, po nichž se tu chce trochu víc, než je běžné) důležitá i vizuální a kreativní stránka projektu. A nezapomíná se ani na odpočinek, který je pro rozvoj dětí (a pohodu dospělých) podobně zásadní, jako aktivity. Zpestřením projektu jsou proto i překrásné mandaly s motivem cviků a jejich přirozeného předobrazu v pohybech zajímavých zvířat, které napomáhají zůstat v sepětí s tématem zdravého těla i ve chvílích uvolnění a relaxace.
Prostě dá se říct, že projekt UdržSe myslel prakticky na všechno, co pomáhá, aby naše zdravá ptáčata doskákala mnohem dál než do ordinací ortopedů, fyzioterapeutů, a aby si pohodový vztah k pohybu přirozeně dokázala udržet i přes pubertu až do dospělosti.
Součásti projektu UdržSe aneb Zdravé ptáče dál doskáče
- Spolupráce mateřské školy, rodičů a fyzioterapeutů
- Informace na webu projektu udrzse.cz
- Aktuální komunikace na Facebookovém a Instagramovém účtu projektu UdržSe
- Propracovaná metodika pro učitele mateřských škol včetně profesionálně designovaných pomůcek:
- Kompletně zpracovaná metodika na celý rok
- Neomezený přístup k videím se správným provedením cviků
- Pohybové pexeso
- Didaktické karty
- Noty k písničce
- Motivační pohádka
- Tematické omalovánky – mandaly
- Kreativní sešit pro záznamy a postřehy dospělých s návody na hry pro děti
- Dvoudenní workshop pro pedagogy a jednodenní workshop pro rodiče pod vedením autorek projektu a pracovníků JSFYZIO (aktuální volné termíny jsou k nalezení na webu, FB a IG projektu)
- Uzavřená FB komunita pro účastníky workshopů k dalšímu sdílení otázek, zpětné vazby a pro rozvoj projektu
- Samolepka s logem projektu pro subjekty, které se zapojí, a originální materiály do ordinací či školek
MUDr. David Neumann, PhD. – pediatr s čtvrtstoletím praxe
Program Mgr. Jany Slusarčukové, DiS je pro pediatra zajímavý hned několikrát. Před výkon, rychlost, sílu, švih a vytrvalost staví pohybovou rovnováhu, správné pohyby i správnou polohu při odpočinku, znalost vlastního těla a zapojení všech svalových skupin. Ze správných pohybových návyků pak bezpochyby budou těžit celý život. A co víc, předají je i svým dětem. Zajímavé také je, jakým způsobem spojuje projekt staré – ve „zdravém těle zdravý duch“ – a nové – moderní znalosti kineziologie, vývoje pohybu dětí, současnou pohybovou didaktiku, předávání radosti z pohybu nejmenším, jejich rodičům a učitelům a snahu smazat handicapy. A do třetice. Program socializuje. Rodiče a děti musí být spolu, a to aktivně. Rodiče a učitelé musí být spolu, a to aktivně. Učitelé a děti jsou spolu, a to aktivně. Chvilky správného pohybu nejenže předcházejí bolesti pohybového ústrojí, nezabírají čas, ale také jsou rozumným předělem v běhu dne. Tleskám a fandím!
MUDr. Alena Meleková – neurolog
Ačkoliv jsem neurolog pro dospělé, čím dál častěji naši ordinaci navštěvují mladí lidé včetně náctiletých. Nejčastěji si stěžují na bolesti bederní páteře, ale také hlavy a překvapivě jich nemálo přichází i se syndromem karpálního tunelu. Bolesti zad jsou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti u lidí pod 45 let a druhou nejčastější příčinou návštěvy u lékaře. Jedním z důvodů těchto potíží jsou špatné pohybové stereotypy naučené již v raném dětství. Pokud nám nikdo tyto vzorce nezkoriguje, neseme si je často po celý život. Spolu se sedavým zaměstnáním či fyzicky jednostrannou zátěží poté vedou k výraznému zhoršení kvality života. Zprvu drobné blokády svalů během let bohužel vedou (při trvajícím jednostranném přetěžování) k degenerativním změnám páteře a meziobratlových plotének. To s sebou nese nejen bolesti, ale i poruchy citlivosti a hybnosti končetin. Nejdůležitější je tedy prevence špatných pohybových návyků už u našich dětí. Jak se říká: „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.“ Zde to platí dvojnásob.
MUDr. Jan Charvát, CsC. – ortoped s více než čtyřicetiletou praxí
My dětští ortopedové považujeme předškolní věk dětí za velmi důležité období, které významně ovlivňuje jejich vývoj a kosterně svalovou soustavu. Většina dětí si z kojeneckého a batolecího věku nese do předškolních let hyperlaxitu měkkých tkání a kloubů – tedy nadměrnou volnost kloubních pouzder, vazů a mezikostních spojení. Tento fakt sám o sobě není ničím výjimečným ani nebezpečným, pokud o něm víme a připravíme se na něj. Nadměrná volnost kloubů, vazů, měkkých tkání v kombinaci s ještě neposílenými svalovými skupinami může vést k vadnému držení těla až skoliózám, určité koordinační neobratnosti s možnými úrazy a na dolních končetinách k nestabilitě patních kostí, které se vychylují do valgozity – tedy do „X“, následně dochází k propadání podélné klenby a k plochonoží. Tyto vyjmenované jednotky – vadné držení těla, skolióza a plochonoží s vychýlenými patami jsou nejčastější diagnózy, s nimiž rodiče navštěvují ambulanci dětského ortopeda. Právě z těchto důvodů se mi projekt p. Mgr. Slusarčukové velmi líbí, protože pomocí jednoduchých a snadno naučitelných cviků se dá dětem v tomto věku výrazně pomoci. Paty se jim nedeformují z důvodu nějaké nemoci, ale prostou nesouhrou svalů, jež pozici korigovat umí, ale děti v tomto věku je ještě nedovedou používat. Včasným cvičením se tedy dá zabránit poměrně vážným a nepříjemným deformitám, které my musíme následně operovat. Když k těmto faktům připočteme i náš životní styl, obzvlášť ve velkých městech, kde dětem chybí přirozený pohyb po měkkých površích a chodí hlavně po asfaltu, betonu, pak se nedivíme, že dětí s plochonožím a vyosením pat je velmi mnoho. Co pro ně můžeme udělat? Začít s cvičením a posilováním těch správných svalů co nejdříve, jakmile to lokomoční vývoj dětí umožní.
Educa magazín
www.educa.fund